Ligowe ABC
PODSTAWOWE ZASADY ROZGRYWEK PLŻ 2:
- Zmagania w PLŻ 2 składają się z dwóch części. Najpierw siedem drużyn walczy w rundzie zasadniczej, a następnie najlepsza czwórka w finałowej.
- W rundzie zasadniczej każdy zespół rozegra po 12 spotkań (6 na własnym torze i 6 na wyjeździe).
- W rundzie zasadniczej za zwycięstwo otrzymuje się 2 meczowe punkty. Dodatkowo za lepszy bilans w dwumeczu drużyna otrzymuje jeden punkt meczowy (tzw. bonus).
- W rundzie zasadniczej maksymalnie można zdobyć 30 punktów meczowych (24 za wygranie wszystkich meczów i 6 bonusów).
- Runda finałowa składa się z półfinałów (mecz i rewanż) i finału (także mecz i rewanż).
- W półfinałach obowiązuje klucz: 4-1 i 3-2. Gospodarzem pierwszego meczu zawsze jest zespół, który zajął niższe miejsce po rundzie zasadniczej.
PODSTAWOWE ZASADY ROZEGRANIA MECZU PLŻ 2:
- Mecz składa się z 15 wyścigów. Wyścig z czterech okrążeń.
- Drużyny składają się z 7 zawodników, wśród nich musi być dwóch polskich juniorów (do 21. roku życia) oraz maksymalnie dwóch obcokrajowców.
- W jednym wyścigu bierze udział 4 zawodników, po 2 z każdej drużyny.
- Gospodarze w całych zawodach jeżdżą w kaskach czerwonym i niebieskim, a goście w żółtych i białych.
- W wyścigach za pierwsze miejsce otrzymuje się 3 punkty, za drugie 2 punkty, za trzecie 1 punkt, za czwarte 0 punktów.
- Jeżeli przynajmniej trzech zawodników dojedzie do mety, to w wyścigu mogą paść rezultaty: 5:1, 4:2, 3:3, maksymalnie rozmiary zwycięstwa w meczu 75:15 (przy założeniu, że wyścigi ukończą wszyscy zawodnicy).
- W sytuacji, gdy drużyna przegrywa sześcioma punktami, może skorzystać z tzw. rezerwy taktycznej. Wówczas menedżer/trener drużyny może posłać do boju dowolnego zawodnika i jest to jego dodatkowy start w meczu.
- Każdy zawodnik może pojechać maksymalnie w siedmiu wyścigach (pięć w każdej sytuacji, dodatkowo jeden w ramach rezerwy taktycznej i dodatkowo jeden w ramach tzw. zastępstwa zawodnika).
- W sytuacji gdy jeden z liderów doznał kontuzji i nie może przyjechać na mecz, to wówczas drużyna może skorzystać z tzw. zastępstwa zawodnika. Kontuzjowany zawodnik znajduje się w składzie, ale cztery razy w jego miejsce startują koledzy z zespołu.
- W ostatnim wyścigu jadą ci zawodnicy, którzy zdobyli największą liczbę punktów dla swoich drużyn.
- W przypadku na przykład padającego deszczu mecz może zostać przerwany. Jeżeli nastąpi to po siódmym wyścigu, to spotkanie jest zaliczone.
PODSTAWOWE DANE NA TEMAT MOTOCYKLA ŻUŻLOWEGO:
- Motocykl żużlowy przeznaczony jest tylko do wyścigów. Nie nadaje się do poruszania po drodze, m.in. nie ma hamulców czy skrzyni biegów.
- Motocykl nie ma rozrusznika, a uruchamiany jest na "zapych". Wyłącznik zapłonu uruchamia się sznurkiem, który jest zawieszony na nadgarstku prawej ręki zawodnika. W sytuacji gdy żużlowiec upada, silnik automatycznie gaśnie.
- Jedynym producentem kompletnych motocykli jest czeska JAWA. Najpopularniejszym silnikiem jest natomiast włoski GM. Tylko te dwie firmy liczą się w tej dyscyplinie.
- Pojemność silnika nie może przekraczać 500 cc.
- Po około 25-30 wyścigach silnik wymaga przeglądu, a po 100 wyścigach generalnego remontu.
- Konstrukcyjnie motocykl jest przystosowany do skręcenia w lewo (kierownica skręca w obie strony), bo tylko w tę stronę skręca się podczas wyścigów.
- Waga motocykla to zaledwie ok. 77 kilogramów.
- Motocykl zakupiony przez zawodnika wymaga tzw. tuningu, który przeprowadza wąska wyspecjalizowana grupa mechaników.
- Motocykl żużlowy spala czysty spirytus metylowy, czyli metanol.
- Prędkość maksymalna to około 100 kilometrów na godzinę.
- Przyspieszenie do 100 kilometrów motocykl uzyskuje po 3 sekundach

PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE ZAWODNIKA:
- Żużlowcy wyposażeni są w kombinezony, które obecnie najczęściej wykonane są z kevlaru, który ma wysoką odporność na rozciąganie.
- Na lewym bucie zawodnik ma specjalną łyżwę, która pomaga przy pokonywaniu łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.
- Kask z goglami ma tzw. zrywki, które zawodnik zrywa w trakcie wyścigu, w sytuacji gdy gogle ulegną zabrudzeniu.

OPIS TORU ŻUŻLOWEGO:
- Tory żużlowe liczą od 265 metrów do 425 metrów. Muszą mieć dwie proste i dwa wiraże. Tor na Golęcinie ma 370m.
- Czas trwania wyścigu to około jedna minuta.
- Najczęściej nawierzchnią toru jest granit. W Poznaniu tor jest "sjenitowy"
- W Polsce tory muszą być otoczone tzw. bandą powietrzną (pneumatyczną).
- Start i meta mieści się na jednej z prostych.
- W Polsce dla celów statystycznych prowadzone są pomiary, dotyczące rekordów poszczególnych torów.

Dziękujemy PGE Ekstraliga za udostępnienie powyższych materiałów.