PSZpoznan.com.pl
Ligowe ABC

PODSTAWOWE ZASADY ROZGRYWEK PLŻ 2:
  • Zmagania w PLŻ 2 składają się z dwóch części. Najpierw siedem drużyn walczy w rundzie zasadniczej, a następnie najlepsza czwórka w finałowej.
  • W rundzie zasadniczej każdy zespół rozegra po 12 spotkań (6 na własnym torze i 6 na wyjeździe).
  • W rundzie zasadniczej za zwycięstwo otrzymuje się 2 meczowe punkty. Dodatkowo za lepszy bilans w dwumeczu drużyna otrzymuje jeden punkt meczowy (tzw. bonus).
  • W rundzie zasadniczej maksymalnie można zdobyć 30 punktów meczowych (24 za wygranie wszystkich meczów i 6 bonusów).
  • Runda finałowa składa się z półfinałów (mecz i rewanż)  i finału (także mecz i rewanż).
  • W półfinałach obowiązuje klucz: 4-1 i 3-2. Gospodarzem pierwszego meczu zawsze jest zespół, który zajął niższe miejsce po rundzie zasadniczej.
PODSTAWOWE ZASADY ROZEGRANIA MECZU PLŻ 2:
  • Mecz składa się z 15 wyścigów. Wyścig z czterech okrążeń.
  • Drużyny składają się z 7 zawodników, wśród nich musi być dwóch polskich juniorów (do 21. roku życia) oraz maksymalnie dwóch obcokrajowców.
  • W jednym wyścigu bierze udział 4 zawodników, po 2 z każdej drużyny.
  • Gospodarze w całych zawodach jeżdżą w kaskach czerwonym i niebieskima goście w żółtych i białych.
  • W wyścigach za pierwsze miejsce otrzymuje się 3 punkty, za drugie 2 punkty, za trzecie 1 punkt, za czwarte 0 punktów.
  • Jeżeli przynajmniej trzech zawodników dojedzie do mety, to w wyścigu mogą paść rezultaty: 5:1, 4:2, 3:3, maksymalnie rozmiary zwycięstwa w meczu 75:15 (przy założeniu, że wyścigi ukończą wszyscy zawodnicy).
  • W sytuacji, gdy drużyna przegrywa sześcioma punktami, może skorzystać z tzw. rezerwy taktycznej. Wówczas menedżer/trener drużyny może posłać do boju dowolnego zawodnika i jest to jego dodatkowy start w meczu.
  • Każdy zawodnik może pojechać maksymalnie w siedmiu wyścigach (pięć w każdej sytuacji, dodatkowo jeden w ramach rezerwy taktycznej i dodatkowo jeden w ramach tzw. zastępstwa zawodnika).
  • W sytuacji gdy jeden z liderów doznał kontuzji i nie może przyjechać na mecz, to wówczas drużyna może skorzystać z tzw. zastępstwa zawodnika. Kontuzjowany zawodnik znajduje się w składzie, ale cztery razy w jego miejsce startują koledzy z zespołu.
  • W ostatnim wyścigu jadą ci zawodnicy, którzy zdobyli największą liczbę punktów dla swoich drużyn.
  • W przypadku na przykład padającego deszczu mecz może zostać przerwany. Jeżeli nastąpi to po siódmym wyścigu, to spotkanie jest zaliczone.

PODSTAWOWE DANE NA TEMAT MOTOCYKLA ŻUŻLOWEGO:
  • Motocykl żużlowy przeznaczony jest tylko do wyścigów. Nie nadaje się do poruszania po drodze, m.in. nie ma hamulców czy skrzyni biegów.
  • Motocykl nie ma rozrusznika, a uruchamiany jest na "zapych". Wyłącznik zapłonu uruchamia się sznurkiem, który jest zawieszony na nadgarstku prawej ręki zawodnika. W sytuacji gdy żużlowiec upada, silnik automatycznie gaśnie.
  • Jedynym producentem kompletnych motocykli jest czeska JAWA. Najpopularniejszym silnikiem jest natomiast włoski GM. Tylko te dwie firmy liczą się w tej dyscyplinie.
  • Pojemność silnika nie może przekraczać 500 cc.
  • Po około 25-30 wyścigach silnik wymaga przeglądu, a po 100 wyścigach generalnego remontu.
  • Konstrukcyjnie motocykl jest przystosowany do skręcenia w lewo (kierownica skręca w obie strony), bo tylko w tę stronę skręca się podczas wyścigów.
  • Waga motocykla to zaledwie ok. 77 kilogramów.
  • Motocykl zakupiony przez zawodnika wymaga tzw. tuningu, który przeprowadza wąska wyspecjalizowana grupa mechaników.
  • Motocykl żużlowy spala czysty spirytus metylowy, czyli metanol.
  • Prędkość maksymalna to około 100 kilometrów na godzinę.
  • Przyspieszenie do 100 kilometrów motocykl uzyskuje po 3 sekundach

PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE ZAWODNIKA:
  • Żużlowcy wyposażeni są w kombinezony, które obecnie najczęściej wykonane są z kevlaru, który ma wysoką odporność na rozciąganie.
  • Na lewym bucie zawodnik ma specjalną łyżwę, która pomaga przy pokonywaniu łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.
  • Kask z goglami ma tzw. zrywki, które zawodnik zrywa w trakcie wyścigu, w sytuacji gdy gogle ulegną zabrudzeniu.

OPIS TORU ŻUŻLOWEGO:
  • Tory żużlowe liczą od 265 metrów do 425 metrów. Muszą mieć dwie proste i dwa wiraże. Tor na Golęcinie ma 370m.
  • Czas trwania wyścigu to około jedna minuta.
  • Najczęściej nawierzchnią toru jest granit. W Poznaniu tor jest "sjenitowy"
  • W Polsce tory muszą być otoczone tzw. bandą powietrzną (pneumatyczną).
  • Start i meta mieści się na jednej z prostych.
  • W Polsce dla celów statystycznych prowadzone są pomiary, dotyczące rekordów poszczególnych torów.

Dziękujemy PGE Ekstraliga za udostępnienie powyższych materiałów.

Sponsorzy klubu
Sponsor Tytularny
Sponsor Strategiczny
Sponsor Premium
Sponsor Główny
Sponsor Klubu
Partner PSŻ Poznań
Partner techniczny
Patronat medialny
© 2015 Naturalna Medycyna PSŻ Poznań
Organizacja zawodów żużlowych w sezonie 2017 jest współfinansowana przez miasto Poznań
Projekt i wykonanie: MRSDesign