Ligowe ABC

Podstawowe dane na temat motocykla żużlowego

  • Motocykl żużlowy przeznaczony jest tylko do wyścigów. Nie nadaje się do poruszania po drodze, m.in. nie ma hamulców czy skrzyni biegów.

  • Motocykl nie ma rozrusznika, a uruchamiany jest na “zapych”. Wyłącznik zapłonu uruchamia się sznurkiem, który jest zawieszony na nadgarstku prawej ręki zawodnika. W sytuacji gdy żużlowiec upada, silnik automatycznie gaśnie.

  • Jedynym producentem kompletnych motocykli jest czeska JAWA. Najpopularniejszym silnikiem jest natomiast włoski GM. Tylko te dwie firmy liczą się w tej dyscyplinie.

  • Pojemność silnika nie może przekraczać 500 cc.

  • Po około 2530 wyścigach silnik wymaga przeglądu, a po 100 wyścigach generalnego remontu.

  • Konstrukcyjnie motocykl jest przystosowany do skręcenia w lewo (kierownica skręca w obie strony), bo tylko w tę stronę skręca się podczas wyścigów.

  • Waga motocykla to zaledwie ok. 77 kilogramów.

  • Motocykl zakupiony przez zawodnika wymaga tzw. tuningu, który przeprowadza wąska wyspecjalizowana grupa mechaników.

  • Motocykl żużlowy spala czysty spirytus metylowy, czyli metanol.

  • Prędkość maksymalna to ponad 125 km/h.

  • Przyspieszenie do 100 kilometrów motocykl uzyskuje po 3 sekundach

Podstawowe wyposażenie zawodnika

  • Żużlowcy wyposażeni są w kombinezony, które obecnie najczęściej wykonane są z kevlaru, który ma wysoką odporność na rozciąganie.

  • Na lewym bucie zawodnik ma specjalną łyżwę, która pomaga przy pokonywaniu łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.

  • Kask z goglami ma tzw. zrywki, które zawodnik zrywa w trakcie wyścigu, w sytuacji gdy gogle ulegną zabrudzeniu.

OPIS TORU ŻUŻLOWEGO:

  • Tory żużlowe liczą od 265 metrów do 425 metrów. Muszą mieć dwie proste i dwa wiraże. Tor na Golęcinie ma 370m.

  • Czas trwania wyścigu to około jedna minuta.

  • Najczęściej nawierzchnią toru jest granit. W Poznaniu tor jest “sjenitowy”

  • W Polsce tory muszą być otoczone tzw. bandą powietrzną (pneumatyczną).

  • Start i meta mieści się na jednej z prostych.

  • W Polsce dla celów statystycznych prowadzone są pomiary, dotyczące rekordów  poszczególnych torów.


Dziękujemy PGE Ekstraliga za udostępnienie powyższych materiałów.